محمد علی نجفی پور

محمد علی نجفی پور

طراح و مدرس دوره های زبان عمومی و خصوصی، ESL، EFL، TTC, IELTS، TOEFL، ESP ، دوره های تربیت مدرس و استفاده از تکنولوژی در آموزش و مدرس دروس عمومی و تخصصی دانشگاهی رشته های پزشکی، دندانپزشکی، پیراپزشکی، ادبیات انگلیسی، مترجمی انگلیسی، و دبیری زبان انگلیسی
محمد علی نجفی پور

محمد علی نجفی پور

طراح و مدرس دوره های زبان عمومی و خصوصی، ESL، EFL، TTC, IELTS، TOEFL، ESP ، دوره های تربیت مدرس و استفاده از تکنولوژی در آموزش و مدرس دروس عمومی و تخصصی دانشگاهی رشته های پزشکی، دندانپزشکی، پیراپزشکی، ادبیات انگلیسی، مترجمی انگلیسی، و دبیری زبان انگلیسی

آیین نامه قوانین کلاس های مراکز آموزش عالی

                   


ویرایش چهارم : 15 بهمن 96

 

خواندن کامل این صفحه به تمامی دانشجویان مراکز آموزش عالی قویاً توصیه می شود. در طول ترم، فرض بر اطلاع داشتن دانشجو از موارد ذیل خواهد بود ودر صورت تخلف دانشجو در اثر بی اطلاعی، مسئول خود دانشجو خواهد بود.

راهنمای زیر شما را برای یافتن پاسخ سوال هایتان هدایت میکند.

 

راهنما

بارم امتحانات

1

نمره امتحانات کلاسی

1.2

نمره انضباط کلاسی

1.3

تخلفات انضباطی عمومی

1.3.4

تخلفات انضباطی فردی

1.3.5

حضور و غیاب

2

دانشجوی مستمع آزاد

2.4

ارتباط استاد و دانشجو

3

تماس تلفنی با استاد

3.2

وظایف و اختیارات نماینده کلاس

3.4

پست الکترونیک استاد

3.5

وبلاگ استاد

3.6

 

قوانین کلاسی

1.      بارم نمرات

1.1.   نمرات دانشجویان دارای شرایط (رجوع شود به بخش 2.4)، در هر امتحان روی نمودار رفته، ضریب سختی هر امتحان محاسبه، و در نمره ی دانشجویان ضرب خواهد شد اما استاد ممکن است به تشخیص خود، مثلا به عنوان جریمه کلاسی، نمرات را روی نمودار نبرد.

1.2.   نمره ی امتحانات کلاسی 40 درصد (8 نمره از 20) بوده و با شرایط زیر می باشد.

1.2.1.      ممکن است بصورت یک امتحان یا چند امتحان برگزار شود، و ممکن است بنا به تشخیص استاد، حذفی یا غیر حذفی باشد.

1.2.2.      استاد می تواند در صورت صلاحدید نسبت نمرات کلاسی و پایان ترم را تغییر دهد.

1.2.3.      همه ی دانشجویان، اعم از عادی، مستمع آزاد (رجوع شود به بخش 2.4)، و میهمان موظف به شرکت در امتحانات می باشند.

1.2.4.      مسئولیت پیگیری زمان، مواد، و مکان امتحان از طریق نماینده کلاس بر عهده ی خود دانشجوست.

1.2.5.      در صورت غیبت دانشجو به هر دلیل، مشروط بر اینکه تعداد غایبان کلاس در جلسه ی امتحان کمتر از 10 درصد کل کلاس باشد، نمره ی حاصل از کسر 0.25 نمره از پایینترین نمره ی کلاس، یا کسر یک نمره از پایین ترین نمره روی برگه برای دانشجو منظور می شود. در غیر این صورت نمره دانشجو صفر خواهد بود.

1.2.6.      در صورت ارائه مدارک رسمی و مستند مبنی بر تشکیل پرونده و بستری بودن خود دانشجو در بیمارستان در زمان امتحان (نه گواهی پزشک یا اورژانس)، بارم امتحان بین امتحانات دیگر تقسیم می شود.

1.2.7.      در صورت تقلب، دانشجو در آن امتحان غایب فرض خواهد شد و حق تقاضای بازنگری نمره نخواهد داشت.

1.3.   نمره ی انضباط کلاسی 20 درصد (4 نمره از 20) بوده و با شرایط زیر می باشد.

1.3.1.      نمره ی انضباطی دانشجویان مستمع آزاد (رجوع شود به بخش 2.4)، با کسر 2 نمره (نمره ی کل از 18) محاسبه خواهد شد.

1.3.2.      همه ی دانشجویان ، اعم از عادی، مستمع آزاد (رجوع شود به بخش 2.4)، و میهمان موظف به رعایت قوانین انضباط کلاسی میباشند.

1.3.3.      استاد درتعیین میزان این نمره اختیار تام دارد.

1.3.4.      برخی تخلفات انضباطی منجر به جریمه ی عمومی (کسر نمره از کل کلاس خواهد شد)

1.3.4.1.            دانشجویان پسر موظف به نشستن در جلو یا یک سمت کلاس و دانشجویان دختر موظف به نشستن درپشت سر یا در سمت دیگر کلاس می باشند و در هر دو صورت، دانشجویان موظف به پر کردن کلاس از جلو به عقب، و حفظ اتصال می باشند. تخطی منجر به جریمه ی کل کلاس به میزان 1 نمره انضباطی خواهد شد.

1.3.4.2.            در تمامی جلساتی که استاد در تقویم آموزشی یا در طول ترم اعلام می کند، اعم از ابتدا و انتهای ترم، بین التعطیلین، و قبل و بعد از تعطیلات عید نوروز، دانشجویان باید به حد نصاب (50 درصد کل کلاس) برسند، حضور و غیاب انجام شود، و تدریس صورت گیرد. در غیر این صورت، علاوه برمحرومیت کل کلاس از نمرات ارفاقی مانند روی نمودار رفتن نمره، از تمامی دانشجویان غایب 1 نمره انضباطی کسر خواهد شد.

1.3.4.3.            در صورت بی انضباطی عمومی کلاس و عدم آمادگی اکثریت کلاس، جریمه ی کلی اعمال خواهد شد.

1.3.5.      معیار اصلی نمره ی انضباط کلاسی، میزان و کیفیت شرکت فردی دانشجو در کلاس خواهد بود.

1.3.5.1.            انضباط یا بی انضباطی کلی دانشجو در طول ترم می تواند تمامی پارامترهای انضباطی دیگر را تحت الشعاع قرار دهد. 

1.3.5.2.            تاخیر (ورود بعد از استاد)، تعجیل (خروج قبل ازاعلام پایان کلاس)، یا خروج بیش از 15 دقیقه یا خروج متناوب در طول کلاس منجر به کسر 0.25 نمره از نمره ی انضباطی می شود.

1.3.5.3.            تماس تلفنی یا پیامکی دانشجو (غیر از نماینده کلاس) یا بستگان دانشجو به هر دلیل قابل تصور در طول ترم 2  نمره، و بعد از امتحان پایان ترم 4 (کل نمره کلاسی) نمره بصورت قطعی و غیر قابل برگشت از نمره ی انضباطی کسر خواهد کرد.

1.4.   نمره ی امتحان پایانی 40 درصد (8 نمره از 20) بوده و با شرایط زیر می باشد.

1.4.1.      در صورت غیبت در امتحان پایان ترم به هر دلیل، نمره ی صفر منظور خواهد شد و نمرات طول ترم بصورت خود به خود حذف می شود.

1.4.2.      استاد میتواند در صورت صلاحدید، نسبت بارم امتحانات کلاسی و پایان ترم را تغییر دهد.

1.4.3.      در صورت تقلب، دانشجو غایب فرض شده و حق تقاضای بازنگری برگه را نخواهد داشت.

2.      حضور و غیاب

2.1.    در صورتی که استاد تصمیم به حضور و غیاب کلاس بگیرد، غیبت به معنی عدم حضور فیزیکی بیش از 30 دقیقه دانشجو در کلاس، به هر دلیل می باشد.

2.2.   تاخیر (ورود بعد از استاد)، تعجیل (خروج قبل ازاعلام پایان کلاس)، یا خروج بیش از 15 دقیقه یا خروج متناوب در طول کلاس ثبت شده، موجب کاهش نمره ی انضباطی می شود، و هر سه مورد یک غیبت به حساب می آید.

2.3.   در صورتی که استاد تصمیم به حضور و غیاب کلاس بگیرد، تعداد کل غیبت ها ی قابل قبول، معادل 3 واحد به ازای 16 واحد کلاس میباشد. به عنوان مثال اگر درس تک واحدی بصورت 16 جلسه 45 دقیقه ای برگزار شود، غیبت مجاز 3 جلسه خواهد بود، اما اگر بصورت 8 جلسه 90 دقیقه ای برگزار شود، غیبت مجاز تنها 1 جلسه و نیم خواهد بود. لذا، دانشجو تنها با 2 جلسه غیبت مستمع آزاد (رجوع شود به بخش 2.4) خواهد شد.

2.4.    در صورتی که استاد تصمیم به حضور و غیاب کلاس بگیرد، غیبت بیش از 3 جلسه منجر به تغییر وضعیت دانشجو به مستمع آزاد میگردد. همچنین ممکن است دانشجو به عنوان جریمه به مستمع آزاد تغییر وضعیت داده شود.

2.4.1.      نمره ی انضباطی دانشجویان مستمع آزاد، با کسر 2 نمره (نمره ی کل از 18) محاسبه خواهد شد.

2.4.2.      دانشجوی مستمع آزاد در کلاس هایی که حضور و غیاب می شوند در تعداد غیبت آزاد است.

2.4.3.      دانشجوی مستمع آزاد موظف به پیگیری زمان و مواد و شرکت در همه ی امتحانات، و رعایت تمامی قوانین انضباطی فردی و عمومی کلاس می باشد.

2.4.4.      نمره ی دانشجوی مستمع آزاد در محاسبات آماری کلاس محاسبه نشده و روی نمودار نمی رود.

2.4.5.       اولویت در تعیین زمان امتحانات و جلسات جبرانی با نظر دانشجویان عادی و میهمان می باشد.

2.4.6.      دانشجوی مستمع آزاد بصورت مشروط در کلاس شرکت می کند. استاد حق حذف کردن دانشجو را در هر زمان از ترم (به دلایلی مانند بی انضباطی در کلاس) برای خود محفوظ می داند.

2.5.  کلاس هایی که حضور و غیاب می شوند غیبت "مجاز" ندارند. گواهی پزشک، بیماری یا فوت اقوام، تلاش برای گرفتن انتقالی، تداخل کلاس، فاصله مکانی محل برگزاری کلاس قبل یا بعد، هم زمانی با امتحان درس دیگر، یا موارد مشابه، حتی با تایید آموزش منجر به "مجاز" شدن غیبت، تاخیر، یا تعجیل نمی شود.

3.      ارتباط استاد و دانشجو

3.1.   ارتباط مستقیم استاد و دانشجویان کل کلاس، فارغ از اینکه عادی، مستمع آزاد، یا میهمان باشند، متعلق به چه ورودی باشند، یا چه مشکلی داشته باشند، تنها از طریق نماینده کلاس که استاد در جلسه ی اول تعیین می کند صورت می گیرد.

3.2.   تماس تلفنی دانشجو (به غیر از نماینده کلاس) یا بستگان دانشجو با تلفن شخصی استاد به هر دلیل قابل تصور(چه بصورت تماس تلفنی چه پیامک) تعرض به حریم شخصی و ایجاد مزاحمت تلقی شده و در طول ترم 2 نمره، و بعد از امتحان پایان ترم 4 نمره بصورت قطعی و غیر قابل برگشت از نمره ی انضباطی کسر خواهد کرد. دانشجو می تواند از طریق نماینده کلاس، و یا از طرق دیگری که در بند های 3.5 ، 3.6 ، و 3.7 شرح داده شده است با استاد ارتباط برقرار کند.

3.3.   دانشجو اعم از عادی، میهمان، یا مستمع آزاد موظف است اطمینان حاصل کند نماینده می تواند بصورت مستقیم یا غیر مستقیم با او ارتباط داشته باشد، و به او اطلاع رسانی کند.

3.4.   نماینده کلاس وظایف و اختیاراتی دارد.

3.4.1.      نماینده توسط استاد در جلسه ی اول انتخاب می شود.

3.4.2.      نماینده می تواند تا قبل از امتحان پایان ترم  با رعایت اصول (ابتدا پیامک، و در صورت لزوم در زمانی که برای استاد مقدور است، تلفنی) جهت هماهنگی ها و طرح مشکلات دانشجویان با استاد تماس بگیرد.

3.4.3.      نماینده نمایندگی کل کلاس را بر عهده دارد. او موظف است تمامی گروه ها، ورودی ها، و دانشجویان میهمان را از ابتدای امر شناسایی کند، و اطمینان حاصل کند می تواند بصورت مستقیم یا غیر مستقیم به آنها اطلاع رسانی کند.

3.4.4.      در هر صورت، دانشجو خود موظف به کسب اطلاع از زمان و محل جلسات و امتحانات از طریق نماینده کلاس است و در صورت بروز مشکل در اثر عدم هماهنگی، دانشجو خود مسئول است.

3.4.5.      نماینده موظف است قبل از کلاس از خالی بودن کلاس، روشن بودن سیستم کامپیوتری فراهم بودن تجهیزات مورد نیاز کلاس مانند اسپیکر و موارد مشابه اطمینان حاصل کرده، و در صورت وجود مشکل، هماهنگی لازم جهت رفع مشکل یا تغییر کلاس را انجام دهد.

3.4.6.      در صورت غیبت، نماینده موظف است جایگزینی برای خود انتخاب کند و از راه دور بر آمادگی کلاس و انجام هماهنگی ها نظارت کند. در هر صورت نماینده کلاس در صورت بروز مشکل پاسخگو خواهد بود.

3.4.7.      بر اساس میزان رضایت از عملکرد، نماینده تا سقف 2 نمره تشویقی دریافت خواهد کرد.

3.5.   دانشجویان میتوانند در تمامی اوقات، جهت طرح مشکل، اعتراض به نمره، یا مشاوره از طریق پست الکترونیک (ma.najafipour@gmail.com) با استاد تماس بگیرند.

3.5.1.      به تقاضا های بدون هویت ترتیب اثر داده نمی شود، لذا ذکر نام، شماره دانشجویی، دانشکده، عنوان امتحان، و دلیل و نوع مشکل جهت دریافت پاسخ الزامیست.

3.6.   وبلاگ استاد (www.moammadalinajafipour.blogsky.com) درگاه عمومی ارتباط استاد با دانشجویان است، و نمرات کلیه امتحانات، اطلاعیه های کلاس ها، و فایل منابع درسی و کمک آموزشی در این محل قرار می گیرد. دانشجو می تواند در صورت سوال در زمینه های فوق، و در صورت عدم دسترسی به نماینده به این آدرس مراجعه نماید.

3.7.   دانشجو می تواند از طریق ارسال پیامک به شماره 09218411651 مشکلات و اعتراضات خود را مستقیما و بدون واسطه به اطلاع استاد برساند. در این صورت، توجه به نکات زیر ضروریست:

3.7.1.      این شماره مکالمه نداشته و تنها قابلیت دریافت پیامک را داراست.

3.7.2.      این شماره یکطرفه بوده، و در صورتی که دانشجو درخواست پاسخ دارد، باید ایمیل خود را در پیامک ذکر کند.

3.7.3.      به پیامک اعتراضات بدون هویت ترتیب اثر داده نمی شود، لذا ذکر نام، شماره دانشجویی، دانشکده، عنوان امتحان، و دلیل و نوع مشکل، و همچنین آدرس ایمیل جهت دریافت پاسخ الزامیست.


 

با امید موفقیت

محمد علی نجفی پور

15 بهمن 1396