محمد علی نجفی پور

محمد علی نجفی پور

طراح و مدرس دوره های زبان عمومی و خصوصی، ESL، EFL، TTC, IELTS، TOEFL، ESP ، دوره های تربیت مدرس و استفاده از تکنولوژی در آموزش و مدرس دروس عمومی و تخصصی دانشگاهی رشته های پزشکی، دندانپزشکی، پیراپزشکی، ادبیات انگلیسی، مترجمی انگلیسی، و دبیری زبان انگلیسی
محمد علی نجفی پور

محمد علی نجفی پور

طراح و مدرس دوره های زبان عمومی و خصوصی، ESL، EFL، TTC, IELTS، TOEFL، ESP ، دوره های تربیت مدرس و استفاده از تکنولوژی در آموزش و مدرس دروس عمومی و تخصصی دانشگاهی رشته های پزشکی، دندانپزشکی، پیراپزشکی، ادبیات انگلیسی، مترجمی انگلیسی، و دبیری زبان انگلیسی

ُسیستم آموزشی مهارت محور ( SSBT)

SEA Skill Based Training


این سیستم آموزشی بر اساس فلسفه آموزشی شخصی من (Proprioceptive Language Training)  و با اقتباس از نظریات و متودهای آموزشی در حال اجرا  در اروپا و کانادا و در تناظر با Common European Framework of Reference for Languages (CEFRL) و Canadian Language Benchmark (CLB)، اما با هدف پاسخ به نیازهای آکادمیک مورد نیاز زبان آموزان ایرانی طراحی شده است.

پس از شنیدن بازخورد زبان آموزان و اعمال تغییراتی جهت افزایش بازده آموزشی و رفع اشکالات اجرایی این سیستم، نوبت به اجرای فاز دوم این سیستم آموزشی رسیده است. این فاز نیز بر پایه تحقیقاتی در زمینه روان شناسی آموزش طراحی شده است.

اصول اساسی این سیستم آموزشی بدین قرار است:

 

1-      زبان آموزان بر اساس سوابق قبلی و امتیازاتی که از فعالیت های مهارتی در ترم های گذشته درجه ای دریافت می کنند. علی القاعده، زبان آموز ترم اول در سطح  Beginner قرار می گیرد. این درجات عبارتند از :

 

2-      بر اساس این سطح، در ابتدای هر ترم، مقداری اعتبار (امتیاز) آموزشی اولیه جهت انتخاب مهارت های آن ترم به زبان آموز داده می شود. هر چه سطح زبان آموز بالاتر باشد، این اعتبار بیشتر خواهد بود. در صورتی که زبان آموز از ترم های قبل اعتبار داشته باشد، آن اعتبار هم به اعتبار کنونی او اضافه می شود (این اعتبار آموزشی حکم پول را دارد وزبان آموز می تواند با آن در کسب مهارت های متفاوت آموزشی شرکت کرده، و با انجام بهتر آنها سود بدست آورد، و یا اینکه اصلا از آن استفاده نکند).

3-      زبان آموز در ابتدای ترم، بر اساس اعتبار و بر اساس نقاط ضعف و قوت خود، و بر اساس نیاز شخصی تعداد دلخواهی از فعالیت های مهارتی را برای آن ترم انتخاب می کند. فعالیت انتخاب شده باید متناسب با سطح زبان آموز یا متعلق به سطوح پایین تر از او باشد. انتخاب فعالیت مهارتی نوعی سرمایه گذاری می باشد. مهارت های درجه بالا تر گران تر (مثلا 10 امتیاز برای مهارت های سطح Beginner و 70 امتیاز برای Silver Level) و انجام آن ها مشکل تر است، اما در صورت تکمیل موفقیت آمیز، سود بیشتری حاصل می شود (مهارت  Beginner حداکثر 5/1 برابر هزینه اولیه  سود دارد، اما در Silver Level سود حاصل تا سه برابر هزینه اولیه است که منجر به ارتقای سطح و دسترسی به مهارت های جالب تر، چالش بر انگیز تر و پر سود تر می گردد).

لیست مهارت های آموزشی بدین قرار است:

4-      بصورت پیش فرض در هر ترم، 3 مهارت سطح Beginner به عنوان حداقل فعالیت کلاسی برای هرزبان آموز انتخاب، و هزینه آن از اعتبار او کسر می گردد.

5-      در پایان هر ترم، بر اساس مجموع امتیاز زبان آموز، ارتقا یا عدم ارتقای او برای ترم بعد مشخص می گردد.

 در صورت تمایل به درک بهتر سیستم، مثال های زیر را مطالعه نمایید.

 

مثال 1:

زبان آموزی برای اولین بار وارد سیستم شده است. از آنجایی که سطح او Beginner است، اعتبار اولیه 50 امتیاز به او داده می شود که 30 امتیاز آن بصورت خودکار در قبال سه مهارت اجباری از حساب وی کسر و 20 امتیاز برای او باقی می ماند. او تصمیم می گیرد به مهارت های اجباری بسنده کند و مهارتی دیگر انتخاب نکند. در طول ترم در سه مهارت اجباری به ترتیب 70 درصد، 80 درصد و 100 درصد نمره را کسب می کند. یعنی با ضریب 5/1، در مجموع 37 امتیاز کسب کرده (7 امتیاز سود) که به اضافه 20 امتیازی که از قبل داشت، با 57 امتیاز، حداقل امتیاز ارتقا به Bronze Level (50 امتیاز) را دارا می باشد. این زبان آموز ترم آینده را با 57 امتیاز اعتبار به عنوان زبان آموز Bronze Level آغاز خواهد کرد.

 

مثال 2:

همان زبان آموز فوق، ترم جدید را به عنوان زبان آموز Bronze Level با اعتبار اولیه 70 امتیاز آغاز می کند که با 57 امتیاز باقی مانده از ترم قبل مجموعا 127 امتیاز می شود. 30 امتیاز آن بصورت خودکار در قبال سه مهارت اجباری از حساب وی کسر و 97 امتیاز برای او باقی می ماند. او تصمیم می گیرد با مهارت های اجباری بسنده نکند و 2 مهارت دیگر از میان مهارت های Bronze Level انتخاب کند که  گرانتر بوده و در مجموع 40 امتیاز هزینه به دنبال دارد و 57 امتیاز برای او باقی می ماند. در طول ترم در سه مهارت اجباری به ترتیب 80 درصد، 100 درصد و 70 درصد نمره را کسب می کند. یعنی مانند ترم قبل، با ضریب 5/1، در مجموع 37 امتیاز کسب کرده است. به علت مشغله زیاد تنها می تواند یکی از دو مهارت انتخابی Bronze Level  را آن هم بصورت نصفه تکمیل کند، در نتیجه حتی با ضریب 2 مربوط به Bronze Level ، با ضرر زیاد فقط 20 امتیاز نصیب او می شود. او در مجموع ترم را با 114 امتیاز(20 + 37 + 57 ) به پایان می رساند. این زبان آموز با امتیاز کمتر نسبت به ابتدای ترم حداقل امتیاز ارتقا به Silver Level (200 امتیاز) را ندارد و ترم آینده را با اعتبار 114 امتیاز دوباره به عنوان زبان آموز Bronze Level آغاز خواهد کرد.